Umjetnosti je važno dati smisao

Umjetnosti je važno dati smisao
Datum objave:
05.10.2014.
Paolo Fresu
Paolo Fresu, trubač i skladatelj koji će 23. listopada nastupiti na festivalu Jazz.hr/jesen u »Lisinskom«

Trubač, krilničar, skladatelj, aranžer, producent, glazbeni pedagog i promotor Paolo Fresu jedan je od najistaknutijih talijanskih jazz glazbenika. U svojem stvaralaštvu oslanja se na ostavštinu Milesa Davisa, ali i na mediteransku tradcijsku kao i europsku klasičnu glazbenu tradiciju. Vođa je vlastitih sastava, ali i suradnik slavnig glazbenika kao što su Dave Liebman, Carla Bley, John Taylor i Ralph Towner. Kao svestran glazbenik uključen je u različite multimedijske projekte kroz koje surađuje s glumcima, plesačima, slikarima, skulptorima i pjesnicima. Autor je glazbe za jazz sastave, ali i dokumentarne i igrane filmove, kazalište, video i balet. Fresu će u Zagrebu nastupiti u duu s Bebom Ferrom, uglednim talijanskim gitaristom koji se može pohvaliti suradnjama s poznatim jazz glazbenicima kao što su Paul McCandless, Billy Cobham, Enrico Rava i Franco D'Andrea. Duo je posvećen izvedbama zasnovanim na suvremenom pristupu jazzu, istraživanju zvukovnih mogućnosti kroz spajanje akustike i elektronike.
Zvuk je osnov
Po čemu je posebna glazba koju izvodite s Bebom Ferrom?
- Naše su izvedbe zasnovane na međuigrama i melodijama, kao i zvuku, a ispunjene su improvizacijama. Bebo Ferra je jedan od najzanimljivijih gitarista na europskoj glazbenoj sceni. Potpun je glazbenik; odlično svira, ali i sluša. Ima razvijen taj osjećaj. Svira akustičnu, ali i električnu gitaru. Akustični i električni zvuk mogu dobro egzistirati zajedno ako glazbenici tako odluče i prema tome usmjeruju svoje izvedbe. Tako je u izvedbama našeg dua i tada do izražaja dolazi pritajena čarolija. Također, Ferra je sjajan skladatelj. Zajedno smo osmislili i snimili glazbu za film "Il mio domani". Obojica smo započeli karijere svirajući početkom osamdesetih godina na Sardiniji. Zajedno sviramo u Devil Quartetu u kojem nam se pridružuju kontrabasist Paolino Dalla Porta i bubnjar Stefano Bagnoli. Upravo smo za moju diskografsku kuću Tǔk Music objavili album »Desertico«. No, volimo svirati i kao duo, stvarati glazbu u toj intimnoj dimenziji. Jako se dobro poznamo i sviramo s lakoćom. Samo jedan pogled ili odsvirana nota mogu nas odvesti u željenom smjeru. Za nas su iznimno važni osjećaji i energija, ali i poštovanje i vjera. Nije i to rijetko i ujedno teško?
Koliko je zvuk važan za vaše duo izvedbe?
- Zvuk je uvijek osnova, ne samo za duo formaciju. No, za male ili manje formacije zvuk je uvijek polazište za stvaranje dobre glazbe.
Kako i zašto je glazba Milesa Davisa utjecala na vaše stvaralaštvo?
- Miles je bio velik maestro. Za mene je važan zato što me naučio kako da koristim tišinu, ali također kako da vodim sastav, kako da osmišljavam dinamiku. Bio je pjesnik, ali također zanimljiv i hrabar inovator. Takav treba biti svaki dobar glazbenik.
Što vas nadahnjuje?
- Život, ljudi, stvari. Život i strast.
Glazba migracija
Kako vas nadahnjuje mediteransko i europsko okružje?
- Mediteransko more je poput trbuha trudnice, a moj rodni otok, Sardinija, smješten je u njemu. To ne možemo zanijekati. Naša je glazba stari hibrid, a jazz nema tako dugu povijest. Zato jazz glazbenici moraju promatrati sve oko sebe i istraživati svoju povijest i kulturu. Naša je glazba glazba migracija, a mediteransko je more prostor drevnih i aktualnih migracija. Svojim osebujnim glazbenim jezikom, koji ostvarujem uključujući različite utjecaje, pa i one koji dolaze iz mojeg rodnog mjesta, želio bih sudjelovati u razvoju europskog jazza.
Zašto je za vašu umjetnost važno to što surađujete s ostalim umjetnicima, ne samo glazbenicima?
- Važno je umjetnosti dati smisao. Jezici umjetničkog izražavanja su povezani i što ih bolje upoznate lakše ćete pronaći svoj način. Sjetimo se da su u devetnaestom stoljeću glazbenici, skladatelji, plesači i slikari sjedilli zajedno u pariškim kafićima. Izgleda da je danas takva zamisao o sučevaljanju raznih umjetnika prigušena, ali, prema mojem mišljenju, još uvijek postoji i razvija se na neki drugi način. Svakog dana čarolija umjetnosti vodi me putem koji mi podaruje strast i snagu za promjenama. Želim stvarati dobro unutar područja koje volim, ali uključujući emocije u ono što stvaram s nekim drugim. Dopre li to do publike postat će još dragocjenije.
Kakva je današnja talijanska jazz scena?
- U Italiji djeluju sjajni glazbenici. Mnogo od njih još su mladići, ali šteta je što su samo neki poznatiji širem krugu slušatelja. Toliko je kreativnosti i ponuda koje pokazuju različite strane glazbenog života naše zemlje. U politici bi to mogla biti smetnja, ali u umjetnosti je sjajno. Problem je u nedostatku sustava koji bi trebao podupirati i umjetnost, stvarati uvjete za njezin razvoj. To se danas polako mijenja, ali to je dugotrajan proces. Mladim glazbenicima treba pokazati da ih zajednica cijeni. Glazba nije nešto prolazno, ona je jedan od stupova naše zemlje i njezine povijesti.
Davor Hrvoj
(Preuzeto iz Novog lista od 5. listopada 2014.)


© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja