Black & White / Renato Rožić

Black & White

Black & White
Datum objave:
27.09.2013.
Autor:
Davor Hrvoj
Renato Rožić
Black & White
(limitirana vlastita edicija)

Nakon što je na izdanjima Mozart i Bach objavio rezultate proučavanja ozbiljne glazbe, a na Jazz svoje viđenje tog glazbenog idioma, gitarist i skladatelj Renato Rožić, koji živi i djeluje u Kölnu, na svojem je novom albumu objedinio sve segmente svojeg dosadašnjeg stvaralaštva. No to ne znači da je ovo kompilacija, u repertoarnom ili stilskom smislu. Naprotiv, za ovaj je album skladao nova djela, a pristup je posve drukčiji od bilo kojeg dosadašnjeg. Objedinjeni su elementi raznih stilova koji su bilo podvrgnuti njegovim dugogodišnjim istraživanjima, a poznato je da se Rožić naukovanju predaje u potpunosti, temeljito, studiozno, s raznih aspekata (sviračkog, muzikološkog, povijesnog, filozofskog...). Te spoznaje koristi u kreiranju svoje glazbe ne odustajući od ranije zacrtanih kriterija - visoka estetska razina, izvedbena perfekcija, inovativnost, neusporedivost, provokativnost. Svi ti elementi mogu se pripisati i njegovom novom izdanju Black & White.
Glazbeni materijal je podijeljen u dvije cjeline: "crnu" i "bijelu". Cjelina Black Music, Op. 30, sadrži skladbe Break Dance, Cool Bop, Gospel i Soul Me, koje se, kao što njihovi naslovi sugeriraju, referiraju na spomenute stilove afroameričke glazbe. No, Rožić se nije prepustio pukom posuđivanju elemenata karakterističnih za pojedini stil; on svaki od njih tumači na vlastiti način, spaja ih i taj amalgam garnira ritmovima i zvukovima suvremenih glazbenih trendova. U cilju postizanja što ekstravaganijeg zvuka, uz uobičajena glazbala koristi i stratchanje na gramofonu. Rezultat je univerzalna i unikatna glazba koja može biti jedan od putokaza za nova glazbena istraživanja. Na isti način pristupa i skladbama u drugom dijelu, White Music, Op 31 sa skladbama A We - Var. 2, A We - Var. 1, Schweiget die Welt - Var. 1 i Schweiget die Welt - Var. 2, koje temelji na postavkama ozbiljne glazbe, ali ponovno na svoj, suvremen način, uz različite ritmove, zvukove i pripajanje raznih stilova. Ove su dvije glazbene cjeline odvojene posve drukčijom, nježnom izvedbom Rožićeve balade Interlude, Op. 29 koju izvodi s akustičnim sekstetom karakterističnim za jazz glazbu, ali stilski blisko barknoj glazbi. U tom, crossover idiomu, izvodi i Bachovu Oh, Welt ich muss dich lassen, svirajući akustičnu gitaru solo.
Iako kompleksne, njegove se skladbe u izvedbama na ovom albumu doimaju jednostavnima, poletnima, poticajnima, prijemčivima. Upravo zbog različitog karaktera djela, za snimanje albuma angažirao je puno glazbenika (dvadesetak) koji se po potrebi izvedbe izmjenjuju. Iako već godinama živi u Kölnu gdje je studirao jazz gitaru i kompoziciju, Rožić je uvijek održavao veze s našim glazbenicima, uključivao ih u svoje projekte i pomagao im na razne načine. Tako su u međunarodnom društvu na snimanju albuma mjesto našli i hrvatski glazbenici: saksfonist Saša Nestorović, trubač Davor Križić, trombonist Luka Žužić, pijanist Matija Dedić, basisti Dubravko Vorih i Goran Delač i bubnjar Janko Novoselić.
(Preuzeto iz novina Cantus br 180)

 

 


© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja