A Little Book of Notes / Borna Šercar's Jazziana Croatica

Dojmljiv album svestranog umjetnika

Datum objave:
11.04.2011.
Autor:
Davor Hrvoj
Borna Šercar's Jazziana Croatica: »A Little Book of Notes«, Aquarius Records

Svestrani zagrebački umjetnik - slikar, pjesnik i glazbenik - Borna Šercar je jedan od rijetkih koji svakim od vidova kojima se bavi uspijeva doprijeti do publike. Nakon što je svoj slikarski rad predstavio na pet samostalnih izložbi diljem Hrvatske, nedugo je istodobno promovirao slike, svoju zbirku pjesama »Glazbene vjetrenjače« i CD »A Little Book of Notes«.
Osim što je zapažen na području klasične glazbe (diplomirani akademski muzičar i profesor udaraljki), posebice u duu s gitaristom Antom Gelom kao svirač na »flashophoneu« (nizu staklenki koje su, ovisno o punjenju, ugođene na način klavira), te kao stalni član udaraljkaškog tria Boob-n-yar, ansambla Orient Expresto i Hrvatskog baroknog ansambla, ali i skladatelj glazbe za animirane filmove, Šercar je jedan od naših najtraženijih jazz i pop bubnjara. Stalni je član pratećeg sastava Josipe Lisac, nekadašnji član Big banda HRT-a, svirač u zagrebačkom HNK i Maloj sceni, suradnik mnogih jazz glazbenika poput Matije Dedića i stalni član uglednog sastava Zagreb Jazz Portrait u kojem je zapažen i kao autor. Za svoje djelovanje na tom području dobio je nagradu Status.
Jazz s hrvatskim predznakom
Početkom prošle godine Šercar je utemeljio vlastiti kvintet Jazziana Croatica s namjerom da očuva i na suvreni način predstavi hrvatsku glazbenu baštinu koristeći, unutar jazz idioma, svu raznolikost - regionalnu i žanrovsku. Ovakav način promišljanja rezultirao je drukčijim pristupom jazzu, autentičnim, hrvatskim.
Za članove je odabrao dugogodišnjeg suradnika, gitarista Antu Gelu, te mlađe ali već afirmirane jazziste bliske mu po glazbenim stavovima: tenor i sopran saksofonista Vojkana Jocića, klavirista Zvjezdana Ružića i kontrabasista Tihomira Hojsaka. Svi od reda s razumijevanjem su ostvariili Šercarove zamisli, a izniman su dopros uvjerljivosti izvedbi dali i svojim solima. Nakon što su repertoar polirali na koncertima od kojih su zapaženi bili onaj u zagrebačkom klubu Sax!, te na Klupsko kazališno-glazbenoj sceni Amadeo, odlučili su ga dokumentirati snimivši album »A Little Book of Notes«.
U razgovoru što smo ga vodili prigodom objavljivanja albuma Šercar je rekao: »Kad sam počeo proučavati i svirati jazz glazbu naišao sam na zanimljivo mišljenje koje govori da jazz može naići na plodno tlo bilo gdje u svijetu jer svatko može dati dorinos proširivanju tog idioma uključujući elemente tradicijske glazbe svoga podneblja. Ponukan tom zamisli poželio sam realizirati jazzistički projekt koji bi sadržavao hrvatski i hrvatskoj bliski etnos, s autenčnom hrvatskom glazbom i onom koja izravno utječe na nju. Želio sam ostvariti nešto novo i originalno, ali s hrvatskim predznakom, te na taj način hrvatsku glazbenu baštinu prezentirati u svijetu. Zato se sastav i zove Jazziana Croatica. Naime, kad sam u duu s gitaristom Antom Gelom putovao svijetom izvodeći klasičnu glazbu na bocama, spoznao sam kako originalna glazba uvijek ima publiku, bilo gdje u svijetu. Želja mi je da i s ovim sastavom ostvarim sličan uspjeh.«
Idiom podložan promjenama
Intrigantan je odabir pjesama koje su uvrštene na album među kojima su ravnopravno zastupljene obrade i Šercarove skladbe, no posve drukčije od onih što ih je skladao za Zagreb Jazz Portrait. »Za razliku od skladbi što sam ih pisao do tada, koje su bile usmjerene prema suvremenom jazzu, one koje sam skladao ili odabrao za ovaj album donose više elemenata narodne glazbe, primjerice šokačkih pjesama, sevdaha, turskih napjeva, rera, gangi, srednjodalmatinske glazbene tradicije«, rekao je.
Osim njegovih, pod istom su se kapom našle jazz obrade stilski oprečnih djela, od onih iz klasičarskog miljea preko dalmatinske tradicijske do domoljubne glazbe. »Kao klasično obrazovan glazbenik upoznat sam s djelima hrvatskih autora klasične glazbe pa tako i onima koji su koristili elemente hrvatske narodne glazbe«, rekao je. »Posebice su me se dojmila Bersina »Sunčana polja« zbog zanimljive melodiznosti i prelijevanja boja, što je karakteristično za predstavnike impresionizma, a on je bio jedan od njih. Jedna moja pjesma nastala je pod utjecajem »Era« Jakova Gotovca koji je također proučavao i u svojim djelima koristio etno glazbu. Njegove glazbene zamisli i neke elemente narodne glazbe koja se nalazi u njegovom djelu primijenio sam na svoj način. Iako se radi o kontraverznoj pjesmi, namjerno sam iskoristio »Čavoglave« jer je skladana u 7/8 mjeri i donosi zanimljive narodne motive.«
Bez obzira o kojoj se pjesmi radilo Šercar ih je obradio na poseban način svojstven glazbenicima suvremenog jazza, pokazavši da prati svjetsku jazz scenu i da jazz glazbu promišlja kao idiom koji je podložan promjenama, nadogradnji i obogaćivanju, što su karakteristike stila od samog početka. »Ja sam odabrao sve pjesme i predstavio ideje za aranžmane, no doprinos u oblikovanju skladbi dali su svi članovi sastava, posebice Gelo, ali i Ružić, najmlađi član, inače student jazz klavira na visokoj jazz školi u Klagenfurtu«, rekao je. »Drago mi je što se ova glazba svidjela Bošku Petroviću (autor popratnog teksta za knjižicu CD-a), jednom od naših prvih jazzista koji su uspješno skladali i izvodili takva djela, ne samo sa Zagrebačkim jazz kvartetom. Posebno sam zadovoljam kvalitetom snimke za koju je zaslužan Miro Vidović, a iznimno je važna za ovakvu vrstu glazbe.«
(Preuzeto iz Novog lista od 1. kolovoza 2010.)


© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja