Love Me or Leave Me / LeKAP Quartet

Magija glazbe u slobodi (ot)puštanja

Datum objave:
06.12.2010.
Autor:
Davor Hrvoj
LeKAP Quartet: »Love Me or Leave Me«, Dancing Bear

Magija glazbe u slobodi (ot)puštanja

U zagrebačkom Kino klubu Grič 17. je studenog 2010. održana promocija albuma »Love Me or Leave Me« riječkog LeKAP Quarteta. Pjevačica Lela Kaplowitz, klavijaturist Joe Kaplowitz, kontrabasist Damjan Grbac, te bubnjar Tonči Grabušić koji ove godine obilježava trideset godina glazbenog stvaralaštva, oduševili su izvedbama skladbi s CD-a, ali i drugih, pokazavši da na repertoaru već imaju dovoljno glazbenog materijala za novi.
Na svoj prvi CD su, logično, uvrstili standarde, te jednu skladbu hrvatskog autora i jedan original. O tome zašto su odabrali upravo ovakav repertoar Joe Kaplowitz je rekao: »Odabrali smo ih zato što većina tih skladbi pripada standardnom jazz repertoaru i pjevali su ih slavni pjevači. Odabirom jedne moje, te poznate hrvatske pop pjesme željeli smo premostiti dvije glazbene scene.«
Osjećaj za jazz
O tome zašto su odabrali manje poznatu Ellingtonovu skladbu »Bli Blip« Lela Kaplowitz je rekla: »Tu sam skladbu prvi put čula u izvedbi pjevačice Dianne Reeves uz Lincoln Center Jazz Orchestra. Zaljubila sam se u tu pjesmu i uvrstila ju na svoj repertoar te odluka da ju snimimo za album nije bila teška, tim više što osim Dianne i još starije verzije Elle nisam naišla na druge.«
Upravo u izvedbi te pjesme Lela Kaplowitz se upušta u improvizacije što neki pjevači izbjegavaju jer, osim tehničke potkovanosti, za scat pjevanje su potrebne i druge vještine: slobodan duh, osjećaj za jazz te instrumentalistički, ali i apstraktan način razmišljanja. O tome što za nju znači mogućnost improviziranja rekla je: »Upravo je vokalna improvizacija to što me privuklo jazzu. Kad sam se tek upoznavala sa sjajnim jazz pjevačicama poput Sarah Vaughan, Elle Fitzgerald i Betty Carter, otkrila sam novu sferu vokalnog izražaja u kojoj sam pronašla bezgraničnu slobodu kreativnosti. Improvizacija je srž jazza. Izvrstan je osjećaj izražavati se i komunicirati s glazbenicima i publikom bez riječi, upotrebljavajući smislene i besmislene slogove, imitirajući instrumente i to svaki put na drugačiji, nov i svjež način!«
LeKAP Quartet je za ovaj album snimio i obradu pjesme »Pamtim samo srtene dane« Kemala Montena i Arsena Dedića iz repertoara Gabi Novak: »Odabrali smo ju jer Gabi Novak je jedna od naših vrhunskih vokalistica«, rekla je Lela Kaplowitz. »Tom smo izvedbom htjeli dočarati drugačiju energiju a ostati vjerni snazi teksta i melodije. To nam je uspjelo uz pomoć prekrasnog Sterpinovog sola i Joeovog aranžmana.«
Uz trubača Brankoa Sterpina koji je dao doprinos u dvije izvedbe, na snimanju albuma kao gosti su se, svaki u jednoj izvedbi, pridružili poznati riječki glazbenici: gitarist Darko Jurković Charlie i saksofonist Denis Razumović.
Umjetnička forma
Velik doprinos u osmišljavanju albuma da je pijanist Joe Kaplowitz. Osim što se skladbom »Sand Story« predstavlja kao skladatelj, pripremio je aranžmane za sve skladbe. Odabirom skladbi, ali i aranžmanima raznolika karaktera postigao je da album od početka do kraja odiše svježinom i intrigantnošću. O tome na koji im je način pristupio rekao je: »Želio prenijeti jazz osjećaj i skladbe predstaviti kao umjetničku formu. Uživao sam proširujući svaku pjesmu nečim što do tad nisam čuo u njoj. »Too Close For Comfort« je tek jedna od mnogobrojnih pop-jazz uspješnica, ali osvježivši ju kontrapunktom u uvodu postignuo sam da podsjeća na rano cool-jazz razdoblje i glazbenike poput Milesa Davisa i Cheta Bakera. »Lover Man« sam reharmonizirao na suvremen načina, ali da zadrži odjek Billie Holiday ili Theloniousa Monka čija je izvedba te pjesme remek djelo. Pravi izazov bio je obraditi pjesmu »Pamtim samo sretne dane«. Naime, budući da, za razliku od ostalih članova sastava, nisam imao taj nostalgičan osjećaj, trebao sam ju često preslušavati. No, bila je zahvalna za obradu jer ima lijepu melodiju i snažnu formu. Radio sam na svakom segmentu pjesme zasebno dok nisam postigao suvremeni vokalni jazz aranžman, poput onoga što radi, primjerice Dianne Reeves.«
Svojim aranžmanima Joe Kaplowitz je omogućio članovima kvarteta da postigne prirodnost u izvedbama, što je jedna od osnovnih značajki ovoga albuma. Ostvarenje tog cilja olakšali su mu suradnici, od reda sjajni glazbenici koji u ovim izvedbama iskazuju velik entuzijazam i profesionalnost. O tome je rekao: »Nastojimo prenijeti istinski osjećaj jazz glazbe. Budući da puno sviramo zajedno razvili smo dobro glazbeno razumijevanje. Iako sam želio da se svi pridržavaju aranžmana, nisam zahtijevao da samo o njima ovisi stvaranje naše glazbe. Nastojim postići da aranžmani budu tek okviri unutar kojih glazbenici mogu improvizirati i izraziti svoje emocije.«
O tome što je njoj najvažnije u glazbi Lela Kaplowitz je rekla: »U glazbi, kao i općenito u životu, najbitnije mi je da sam u svakom trenutku opuštena i otvorena te da kroz pjevanje ili skladanje puštam sve ono što želi izići. To je prava magija glazbe - sloboda (ot)puštanja, kad i sami prvi put svjedočite tomu što proizvodite i ugodno ste iznenađeni. Kad se skupe glazbenici koji pokušavaju isto, to je vrhunac! A tada dodirujete duše prisutnih i mijenjate energiju na globalnoj razini. To je cilj!«
Davor Hrvoj(Preuzeto iz Novog lista od 5. prosinca 2010.)


© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja