Jazz Portrait / Zdenka Kovačićek

Prema jazzu se odnosim s najvećim poštovanjem

Datum objave:
09.10.2010.
Autor:
Davor Hrvoj
Zdenka Kovačiček & Big band HRT-a: »Jazz Portrait«, Orfej/HRT

Pjevačica i glumica Zdenka Kovačiček je na CD-u objavila snimke što ih je ostvarila uz Big band Hrvatske radiotelevizije. Jedna od najsvestranijih glazbenica na našoj sceni poznata je i kao jazz pjevačica što je potvrdila na mnogobrojnim nastupima, ali i na pločama »Happy Jazz Album« i »Happy Jazz, Vol. 2«,, što ih je snimila uz sastav klavirista Vanje Lisaka.
No, posebni su nastupi što ih je održala s Big bandom HRT-a s kojim ju veže dugoogodišnja suradnja. U razgovoru što smo ga vodili povodom objavljivanja njezina novog albuma o osjećaju koji ju obuzima kad pjeva ispred tog orkestra rekla je: »Pjevati ispred Big Banda HRT-a krasan je osjećaj zato što je to vrhunski orkestar koji ima svoju povijest, u kojem su svirali najveći glazbenici, koji su vodili najveći dirigenti poput Miljenka Prohaske i Silvija Glojnarića, glazbenici koji su poznati i u svjetskim razmjerima i uz koje sam učila pjevati jazz.«
Čar jazza
Spomenuti su dirigenti, kao i Ladislav Fidri i Zlatko Dvoržak, autori aranžmana za skladbe uvrštene na ovaj album. Prilagodili su ih njezinu stilu pjevanja i načinu improvizacije. Naime, jedna od rijetkih naših pjevačica koje se upuštaju u improvizacije, Zdenka Kovačiček i u nekim izvedbama na ovom albumu improvizira scat pristupom. Doima se kao da jedva čeka da se prepusti solima improvizirajući da iskre frcaju, strastveno, predano, kao da se ne radi o trenutnom iskazu kreativnosti nego o borbi za goli život. O tome što takav način izvedbe znači za njezin glazbeni iskaz rekla je: »Improvizacija je sastavni dio jazz izvedbe. Volim improvizirati i zato su moji najveći uzori Ella Firtzgerald, Sarah Vaughan i Dee Dee Bridgewater, najveće improvizatorice jazza. Upravo improvizacija daje svaki put novu, jedinstvenu i neponovljivu izvedbu, ovisno o aranžmanu, raspoloženju, interakcijama s glazbenicima iz sastava. Ona nikad neće biti ista. U tome je čar jazza.«
Osim standarda, među ostalima »Summertime«, »Misty«, »Sweet Georgia Brown«, »What A Difference A Day Made«, »The Shadow Of Your Smile« i »How High The Moon«, ali i »Get Ready (Budi spreman)« u prepjevu Miše Doležala i »All Of Me (Moj svijet se ruši)« u prepjevu Vesne Lukatele, na CD su uvrštene i izvedbe pjesama hrvatskih autora: »Ja ubrat ću zvijezde« za koju je glazbu skladao Zlatko Dvoržak a tekst napisao Željko Fočić, te »Zbog jedne davne melodije«, najvećeg hita u karijeri Zdenke Kovačiček. Ta je skladba, za koju je glazbu napisao velikan našeg jazza Miljenko Prohaska a stihove jedan od naših najvećeih tekstopisca Drago Britvić, postala evergreenom hrvatske glazbe. »To je bila prva skladba napisana za mene u jazz maniri«, rekla je Zdenka Kovačićek. »Ona se pamti iako je iz davne 1970. Nisam mogla poželjeti bolji početak karijere. Takva pjesma se dogodi jednom u životu. Uz mnoge krasne stvari napisane za mene tijekom četrdeset godina solističke karijere, ipak mi je ta pjesma najbliža.«
Najviša glazbena kategorija
Iako nije uvijek bio u prvom planu na njezinu repertoaru Zdenka Kovačiček je jazz pjevala od početka karijere, no više izvan granica Hrvatske, u Austriji, Italiji, Americi... On je u većoj ili manjoj mjeri prisutan na gotovo svim njezinim koncertima, no ovim se albumom prvi put u potpunosti predstavila jazz pjevačicom. »Spoznaja da sam jazz pjevačica znači da se bez straha mogu upustiti u izvedbu bilo kojeg jazz standarda, uz bilo koji sastav, čak bez predhodne probe, samo uz dogovor o tonalitetu i eventualno tempu«, rekla je. »Izbor pjesama, primjerice prve četiri na albumu koje su iz 1970-te godine, pokazuje kako sam na početku skromno, čak sa strahom dozirala improvizaciju, a i glas je još dosta mladalački, osjeća se početnička nezrelost. Željela sam time pokazati kako sam iz pjesme u pjesmu zvučala sve zrelije i bolje, a sve to u razmaku od više od 30 godina. I Ella Fitzgerald ima takav CD, s takvim rasponom svoje karijere što me je oduševilo. Možda prosječno uho to ne primjećuje ali mene je fasciniralo. Upravo to oslikava moj portret kao jazz pjevačice jer to se ne može ostvariti u kratkom roku. Za to su potrebne godine vježbanja, pjevanja uživo s bandovima, kao i širok repertoar jazz standarda. Prve susrete s jazzom imala sam već u najranijoj mladosti, u američkim vojnim klubovima u Njemačkoj. Tada je počelo moje školovanje, učenje, slušanje, širenje klasičnog repertoara, koje je trajalo godinama. Pjevala sam i R&B. Uporavo zato uključila sam i kompozicije »Natural Woman« i »The Greatest Love Of All« aranžirane za big band. Sve se može aranžirati i otpjevati u jazz maniri, no za to je potrebno puno znanja o jazzu. Danas to omogućavaju novi trendovi što je jako dobro jer jazz je beskrajan, za mene najviša glazbena kategorija i moja totalna strast, kako slušanje tako i pjevanje jazza. Oduševljava me toliko raznovrsnosti u izvedbama, čak istih kompozicija a potpuno drugačijih aranžmana, izvedbi, improvizacija. Prema jazzu se odnosim s najvećim poštovanjem i respektom što baš nije slučaj kod mlađe generajer velika je razlika kad je nešto jazzy ili kad je JAZZ.«
Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 18. srpnja 2010.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja