S druge strane Jadrana / Black Coffee

Glazbeno putovanje dubokim jadranskim plavetnilom

Glazbeno putovanje dubokim jadranskim plavetnilom
Datum objave:
13.09.2009.
Autor:
Dinko Husadžić Sansky
DANIELE DI BONAVENTURA & BLACK COFFEE
S druge strane Jadrana (Caligola Records)

GLAZBENO PUTOVANJE DUBOKIM JADRANSKIM PLAVETNILOM

Kad je Heinrich Band izumio glazbalo kasnije nazvano bandoneon, vjerojatno nije slutio koliku će popularnost steći u nekim zemljama Južne Amerike, ali i u europskoj glazbi. Nije to glazbalo tako često u jazzu, ali ako atmosferu i stil ovog «jadranskog» albuma nazovemo etno-jazzom nećemo pogriješiti, iako smještaj u stilski ormarić često sužava manevarski prostor.
Kakogod, riječ je o ploči koja osim što spaja dvije jadranske obale (talijanski virtuoz bandoneona i pijanist Daniele Di Bonaventura i dva sjajna našijenca, splitsko-zadarska kombinacija, bubnjar Jadran Dučić Čićo i basist Renato Švorinić - Black Coffee) daje izniman ugođaj opuštajućeg slušanja, glazbene plovidbe dubokim plavetnilom (u nekim dijelovima zvuk Renatova basa izaziva u nama slike iz čuvenog filma Luca Bessona!), znalački aranžiranim i odsviranim skladbama, kako autorskim, tako i obradama.
Kao Besson u filmu, širokokutnom kamerom bilježeći iznimnu ljepotu dubine, tako i trio s ovog albuma širokogrudno i široko otvorena uma svira glazbu koja je puna sinkretizma i povezuje note, slikarstvo mora i podmorja s mediteransko-montmartreovskom zvučnom ugodom (ovo već spomenuh u tekstu o novom CD-u Hanryja Radanovića gdje je Di Bonaventura gost u Radanovićevoj skladbi «As She Says» i koja bi komotno «sjela» i u projektu «S druge strana Jadrana»!).
Ta intencija svakako je uspješno apsolvirana. Album je cjelina po tom ugođaju i iskrenoj emociji, a kako je izdavač talijanska tvrtka Caligola Records, to samo može biti šteta za nekog od naših nakladnika da nema ovakvu bisernu školjku u svojoj nakladi.
Tri su, uvjetno rečeno, poglavlja na ovom CD-u: prvo - autorske skladbe Daniela Di Bonaventure («Al di la del mare», «Samnom», «Terra» i «Levante»), drugo - standardi iz svjetske glazbene baštine («I Fall In Love Too Easily», «You Don't Know What Love Is», i talijanska svevremenska uspješnica «Parlami d' Amore»), a treće - Švorinićeve obrade dalmatinske tradicije («Jute san se zajubi» i «Zelenu granu s tugom žuta voća»).
Rekoh - uvjetno rečeno - jer velika je vrijednost albuma što su skladbe stilski i zvučno tako ujednačene da se čini kao da ih je skladao jedan autor.
Album otvara Di Bonaventurina «Al di la del mare». Slušajući je, zatvorite oči i zamislite jedan ogromni stakleni tunel pod našim podmorjem, uživajte u bogatstvu zvuka i imaginacije šarolikog i živahnog svijeta ispod plavetnila. Negdje u dubinama, ispod luft-madraca kakve zgodne Čehinje ili Francuskinje, koje uživaju u čarima Jadrana, krije se bogati zvučni svijet Di Bonaventurine glazbe. Teško je reći je li autor bolji u klavirskim dionicama, ili na bandoneonu. Taj izniman pijanistički ugođaj jako se osjeti u njegovoj skladbi «Samnom», gdje mi, uz neobičan i ispunjajući ton Švorinićeva basa još samo nedostaje (ovo je osobna impresija!) zvuk harfe naše vrsne harfistice Doris Karamatić, koja bi dodatno podcrtala i oživotvorila cijelu priču.
«Terra» je možda i najbolja skladba na albumu, tu se Di Bonaventura pijanistički poigrava i referira na Keitha Jarretta, ali još više na Torda Gustavsena ili Esbjörna Svenssona, uz iznimno snimljenu ritam sekciju. Sve je tako puno zraka i zvuka, a bubnjevi s obiljem činela, daju dodatni začin ovoj «mediteranskoj kuhinji». Fine niti ribarske mriže satkane basom i bubnjem.
Skladba «Levante» odiše duhom etna ili world izričaja, opet s neobičnom snimljenim bubnjevima, zvonima, bandoneonom koji, u najpozitivnijem smislu podsjeća na velikog Dina Saluzzia, npr. s njegovih glasovitih albuma «Mojotoro» i «Cite De La Musique», ali opet s jakim autorskim pečatom talijanskog glazbenika Di Bonaventure.
Obrade slavnih kompozicija u funkciji su albuma i stilski složene za ovaj trio, a dalmatinska tradicija, uspješno zastupljena Švorinićevom inventivnošću, samo daje univerzalnosti i svevremenosti ove ploče.
Uz doista iskrenu preporuku za slušanje ovog CD-a, na kraju još nekoliko rečenica o Black Coffee.
Black Coffee je splitski jazz sastav, koji djeluje od 1993. godine, a 1996. godine izlazi im prvi nosač zvuka pod nazivom «Black Coffee». Na albumu gostuju zvijezde hrvatske glazbe Oliver Dragojević i Gibonni, te poznati glumac i umjetnik Božidar Alić. Za skladbu «Night & Day» u suradnji s Oliverom, grupa je dobila diskografsku nagradu «Porin» za najbolju jazz izvedbu.
Od tada do danas grupa je nastupala na mnogobrojnim jazz i etno festivalima (Lagano, lagano; Hrvatski Jazz Sabor; Springtime Jazz Fever; Liburnia Jazz Festival; Alpe-Adria Jazz Festival; Baloon 2; Porin itd.), te izdala 6 nosača zvuka.
Na albumima im gostuju glasoviti glazbenici kao što su Boško Petrović, Matija Dedić, Zdenka Kovačiček... Brojne su nominacije za nagradu «Porin», a grupa je znana i po velikoj koncertnoj aktivnosti i suradnji s mnogim zvijezdama hrvatske glazbe (Gabi Novak, Arsen Dedić, Tedi Spalato, Divas, Meri Cetinić, Bruno Kovačić, TBF itd.). Duša ovog banda su basist Renato Švorinić i bubnjar Jadran Dučić Čićo. Njih dvojica nastupaju u raznim all star postavama i sviraju sa inozemnim glazbenicima kao što su Miles Griffith, George Makinto, Csaba Deseo, Tony Pancella, Primož Grašič i drugi. Renato Švorinić, više puta nominiran za najboljeg basista, poznat je i kao aranžer i producent više projekata u pop glazbi, Jadran Dučić Čićo je izdao nekoliko vlastitih projekata, a 2000. godine je nominiran za fusion glazbenika godine.
Treba li još nešto? Mislim da ne - stavite CD u svoj player i eto osvježavajućeg glazbenog putovanja dubokim jadranskim plavetnilom!


© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja