From the Beginning / Matija Dedić

From the Beginning

Datum objave:
08.08.2009.
Autor:
Dinko Husadžić Sansky
Matija Dedić
From the Beginning
(Dallas Records)

Matija Dedić je čovjek trija i po tomu pripada vrhu našega jazza bez obzira na ostale njegove projekte. Mudrim odabirom suradnika, bilo hrvatskih, Levačić / Golob, Baraković / Šercar, u novije vrijeme Hojsak / Šercar, ili važnih inozemnih glazbenika, kao što su Jean-Louis Rassinfosse / Marek Patrman (Visiting Bruxelles) i Jeff Ballard / Larry Grenadier (ritam-sekcija Brada Mehldaua) na dvostrukomu CD-u From the Beginning, uvijek je riječ o glazbenicima koji su znali prepoznati Dedićev pijanistički talent.
Već je prvim albumom Octopussy najavio svoje glazbene namjere i dojmljiv autorski pečat, što je potvrdio i nizom ostalih albuma, ali su Visiting Bruxelles i novi From the Beginning ključni u našoj recepciji Matije Dedića kao majstora trija, i to ne samo u Hrvatskoj. Rassinfosse je prepoznao potencijal autorskih  skladbi s Visiting Bruxelles te u suradnji s Patrmanom pomogao Dediću napraviti album ECM-ovskog standarda.
Iako naslov novoga CD-a može sugerirati drukčije, ovo je logičan nastavak takvoga poimanja glazbe sa šest autorskih radova i šest svima znanih standarda sviranih na nov način, zaigrano i poletno. Dedić je hrabro ušao u nešto što je moglo biti dvosjekli mač - suradnja s ritam- sekcijom čuvenoga pijanista Brada Mehldaua! No, snimanje s bubnjarem Jeffom Ballardom i kontrabasistom Larryjem Grenadierom ipak je bilo puni pogodak. Ovakva sekcija omogućila mu je ostvarivanje autorskih skladbi koje su svijet za sebe, dedićevske, a obrade su pune osobnosti. Možda je ovaj album najbolji koji je dosad snimio.
Skladbe s albuma čine dvije tematske cjeline. Prva - jazz standardi. Monkova Round Midnight je skladba u kojoj autorovu „akordsku škrtost“ Matija razigrava svojom frazom i ponekad nepredvidljivim variranjem tempa čuvajući prepoznatljivost teme. You Are Too Beautiful svirana je s osobitim sentimentom. Prelude to a Kiss otvorila je prostor za sjajnu međuigru kontrabasa i bubnjeva uz pomalo brži tempo cijele skladbe u odnosu na najčešće obrade. Nardis je snimljena s čvrstom ritam-sekcijom, a Lush Life i Bye, Bye Blackbird bliske su tradicionalnom jazz iskazu.
Drugu, važniju cjelinu čine autorske skladbe, tri izvedene bez pratnje Ballarda i Grenadiera i tri u formaciji trija - naslovna From the Beginning, Mr. Handy i W.A.M. Najsnažniji dio albuma, uz izuzetnu interpretaciju skladbe Marina's Dilemma, jest izvedba naslovne pjesme koja otvara album svirane u maniri modernoga jazza s efektnim početkom koji najavljuje atmosferu te obogaćene s puno zanimljivih intervencija Jeffa Ballarda. Taj čvrst i precizan jazz karakterizira i skladbu Mr. Handy, dok je u neobično naslovljenoj W.A.M. intrigantan brz klavirski uvod, osebujno sviran, nakon čega se sve razvija u zanimljiv swing s puno „razgovora“ među glazbenicima. Skladba Angela još je jedna posveta Dori Pejačević, Marina's dilemma puna je poetike, emocija, kontrapunkta i lirike koja završava u snažnom udaru akorda dajući joj dramsku napetost, dvojbe i razmišljanja. Dr. A smireni je pijanistički završetak projekta From the Beginning, albuma koji predstavlja vrh solidne glazbene karijere i potvrdu Dedićeve autorske snage. „The League of Extraordinary Gentlemen“ kojoj pripadaju Brad Mehldau, Keith Jarrett i Gonzalo Rubalcaba morala bi razmisliti o primanju novog člana u svoje ekskluzivno jazzističko društvo – Matije Dedića!
(Preuzeto iz novina Cantus br. 157., srpanj 2009.)
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja