Memories / Ladislav Fidri

Memories

Datum objave:
08.08.2009.
Autor:
Dubravko Majnarić

Ladislav Fidri
Memories
(Cantus)
Ladislav „Laci“ Fidri prvi je dobitnik Nagrade Miroslav Sedak Benčić za autorsko stvaralaštvo u području jazza koju dodjeljuje Hrvatsko društvo skladatelja. Priznanje mu je pripalo 2001. godine za skladbu Morning Star objavljenu na istoimenoj kompaktnoj ploči u izdanju Croatia Recordsa. Četiri je puta dobio nagradu Status Hrvatske glazbene unije kao najbolji trubač i krilničar u kategoriji jazza (2000., 2001., 2003. i 2004.). Rođen je 1940. godine u Osijeku, gdje, nakon učenja violine, s jedanaest godina započinje s učenjem trube. Glazbenu naobrazbu i ozbiljnija izvođačka iskustva stekao je u Zagrebu. Godine 1960. utemeljio je vlastiti kvintet usmjeren u hard bop stil s kojim je 1961. nastupio na Bledskom jazz festivalu. Godine 1962. postao je član trubačke sekcije Plesnog orkestra Radiotelevizije Zagreb (danas Big band HRT-a) u kojemu je svirao sve do umirovljenja te s kojim i danas stalno surađuje, o čemu svjedoči njegov  novi album Memories.
Ladislav Fidri ima bogatu međunarodnu reputaciju. Bio je član međunarodnog orkestra Clarka Terryja i Gerryja Mulligana. Umjetnički je voditelj Audi Big Banda iz Ingolstadta u Njemačkoj. Tijekom tridesetogodišnjeg sviranja jazza surađivao je s mnogim velikim jazz glazbenicima kao što su Art Farmer, Ernie Wilkins, Duško Gojković, Kay Winding, Slide Hampton, Albert Magelsdorf, Sal Nistico, John Lewis i mnogi drugi. Kompaktna ploča Memories, nazvana po istoimenoj skladbi, sadrži pet Fidrijevih instrumentalnih djela, a napravio je i orkestracije za svih jedanaest ostvarenja, od kojih je jedna Dreams Silvija Glojnarića koji dirigira velikim revijskim orkestrom na cijelom albumu. Uvodna Balada za nju jest ugođajna skladba u stilu „slatke“ sordinirane trube Harrya Edisona koji se pojavljuje na brojnim pločama najvećih pjevača antologije američkoga ljubavnog songa. Uz sudjelovanje tenor saksofona Saše Nestorovića praćenog gudačima ona određuje ugođaj koji će nas pratiti tijekom cijeloga programa s dominantnim solima krilnice Ladislava Fidrija.
Najvažnije za Fidrijevu umjetničku osobnost na ovoj ploči jest da je on solist i orkestrator u svim skladbama, što mu u tom kontekstu daje cjelokupan autorski status. Kao aranžer primijenio je dominantnu ulogu krilnice i tenor saksofona i tome pridodao harmonijsku pratnju gudačkog ansambla koji uz sekciju trombona i drvenih puhačkih glazbala daje specifičan ugođajni registar prisutan u cijeloj produkciji.
Revijski orkestar Big band HRT-a, pod sigurnim vodstvom Silvija Glojnarića, pojačan je gudačima Simfonijskog orkestra HRT-a.
U autorskim skladbama Zauvijek, Loža Shadows, Nocturno i Uspomene Fidri interpretacijama kantilene i melodijskim improvizacijama pokazuje utjecaj svojih uzora iz mladosti Clifforda Browna i Arta Farmera. Tenor i sopran saksofon Saše Nestorovića izvrsno se uklapa u njegovu koncepciju aranžiranja krilnice i saksofona kao osnove melodijskoga vođenja. U pet dobro odabranih svjetskih baladnih standarda: For All We Know, I'm Fool to Want You, I'm Glad There Is You, Stardust i A Time for Love Fidri se predstavio kao vrlo dobar aranžer i solist. U interpretacijama tema na krilnici svira s dušom, upravo onako kako se ta glazba treba izvoditi. U njegovu je sviranju sublimirano iskustvo sviranja jazza koje traje više od tri desetljeća. Fidrijeve su improvizacije na ovoj ploči racionalne, osjećajne i oslobođene svih suvišnih tonova.
Cijeli ovaj hvalevrijedan projekt podsjeća na ploče Bobbyja Hacketta s orkestrom Jackiea Gleassona i u novije vrijeme na Clarka Terryja s orkestrom Metropol.
Pohvalu zaslužuju Juraj Grosinger i Marijana Kaštela za tonsku obradu te dojmljivu i ugođajnu snimku. Ovo Cantusovo izdanje opremljeno je vrlo dobro dizajniranom knjižicom, nadahnutim popratnim tekstom mr. sc. Nine Zubčevića na hrvatskom i engleskom jeziku, što nije nebitno, jer ploča spada u onu vrstu produkcije „koja ne poznaje granice“. Ovaj je program pogodan za večernje i noćne radiotelevizijske programe, stoga se toplo nadam se da će oni koji se time bave to i prepoznati.

(Preuzeto iz novina Cantus br. 157., srpanj 2009.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja