Vrhunac sezone Jazz orkestra HRT-a

Vrhunac sezone Jazz orkestra HRT-a
Datum objave:
31.05.2019.

U dvorani Gorgona Muzeja Suvremene umjetnosti 5. će lipnja nastupiti glasoviti američki alt saksofonist i skladatelj Jesse Davis. Tom prigodom nastupit će uz Jazz orkestar HRT-a pod ravnanjem Saše Nestorovića. Bit će to vrhunac još jedne uspješne sezone Orkestra.

          Alto saksofonist Jesse Davis jedna je od najvećih suvremenih jazz zvijezda iz New Orleansa, gdje je rođen 1965. godine. Slijedio je tradiciju obitelji Marsalis i drugih jazz glazbenika iz Crescent Cityja. Nije iznenađujuće da je studirao kod Ellisa Marsalisa u Centru za kreativne umjetnosti u New Orleansu. Kao sideman, Jesse je stekao iskustvo svirajući s Jackom McDuffom, Cecilom Payneom, Illinoisom Jacquetom, Jayom McShannom, Chicom Hamiltonom, Junior Manceom, Kennyjem Barronom, Cedarom Waltonom, Bennyjem Golsonom, Newport All Starsom, Royom Hargroveom, Marlboro Super-bandom, Miltom Jacksonom, Hankom Jonesom, Wyntonom Marsalisom i drugim čuvenim jazz umjetnicima. Stasao pod utjecajem Charlieja Parkera, Cannonballa Adderleya i Sonnyja Stitta, Davisova se svirka odlikuje besprijekornom tehnikom i prirodnim osjećajem za blues.

 

            Kako ste osmislili program koji ćete svirati u Zagrebu, s jazz orkestrom HRT-a?

            - To će biti kombinacija originala i standarda koje su napisali John Coltrane, Horace Silver te Rogers i Hart.

           Što hrvatska publika može očekivati od vašeg koncerta?

            - Iskrenu, duševnu glazbu s kojom namreavamo publiku potaknuti da osjeti nešto.

           Zašto volite svirati s big bendom?

            - To umjetniku pruža punu paletu za rad i pokriva cijeli spektar dinamike, teksture i boje.

          Koje su najvažnije osobine koje big band jazz glazbenik mora imati?

            - Sposobnost čitanja i interpretacije glazbe s razumijevanjem kako se uklapiti u igranje u sekciji. Također razumijevanje frazeologije kao što su skladatelji naznačili posebnim glazbenim oznakama i znakovima. Najvažnija je sposobnost slušanja i uklapanja kako bi sva glazbala zvučala kao jedno.

           Što je to jazz, prema vašem mišljenju?

            - Jazz je glazbeni idiom čiji korijeni potječu iz afroameričkog iskustva. Iako se temelji na istim glazbenim principima kao i sva zapadnjačka glazba, jedinstvenim ga čini upotreba improvizacije koja je zauzvrat stvorila jednako jedinstven glazbeni jezik, sklad i ritmičnost.

            Kako ste otkrili jazz?

            - Budući da sam rođen u New Orleansu, “rodnom mjestu jazza”, bio sam izložen mnogim vrstama glazbe jer tamo postoji bogata glazbena kultura. Od limene glazbe i procesija preko karnevala do pogrebnih povorki, glazba je pokretačka snaga. Moj ulazak u jazz bio je kroz igranje na ulici s drugom djecom koja su pokušavala imitirati profesionalne glazbenike i na poseban način improvizirati, zajedno, kao grupa. Poslije sam svirao u orkestru Centra za kreativnu umjetnost New Orleans pod vodstvom Ellisa Marsailisa.

           Kako je tradicija glazbe u New Orleansu utjecala na vaše stvaralaštvo?

            - Od bluza do funka, kvazi-karipske glazbe, do svih oblika jazza, imao sam taj luksuz da na izvorištu učim jezik koji oblikuje osjećaj za glazbenu komunikaciju.

            Zašto i kako je New Orleans važan za razvoj jazz glazbe?

            - Zbog važnosti grada koji je luka, bilo je to okupljalište raznih ljudi, trgovine i zabava koja je donosila poslove za glazbenike. To je omogućilo crncima da imaju bolji život s više slobode, jer su glazbenici/izvođači stekli posebno poštovanje. To je pomoglo glazbenicima da izraze zamisli i koncepte te predstave vještinu sviranja svojih glazbala kroz konstantno sviranje, konkurenciju i razmjenu ideja. New Oreleans je pomogao oblikovati svaki element jazza, od njegove instrumentacije/orkestracije stvarajući drugačiji zvuk, ritam i osjećaj za sve, od marševa do klasične glazbe, a kasnije do razvoja modernog sviranja bubnjeva i kontrabasa, što je dodatno promijenilo glazbu utirući put za “swing feeling”, jedini definirajući element koji razdvaja jazz od svih drugih oblika.

           Tko je bio vaš idol kad ste počeli svirati?

            - Grover Washington Jr., a kasnije Charlie Parker.

            Zašto i kako ste ostvarili projekt posvećen Charliju Parkeru?

            - Slušajući Charlieja Parkera počela sam dobivati osjećaj za zvuk, fraziranje,

promjene i glazbene namjere. Ostvario sam mnoge posvete Birdu jer sam mu uvijek dužan i zahvalan za njegov neizmjeran doprinos.

            Koje su vaše namjere kao skladatelja i što vas nadahnjuje?

            - Moje su namjere uvijek biti iskren i istinit u prenošenju onoga što čujem ili osjećam u tom trenutku. Nadahnjuje me život, životno iskustvo i bolje razumijevanje cjelokupne glazbe.

            Koji je vaš cilj u stvaranju glazbe?

            - Izraziti ono što osjećam u bilo kojem trenutku i nadam se pronaći osoban

način izražavanja koji doprinosi stvaranju nečega.

            Kako to pokušavate ostvariti?

            -Korištenjem temelja koje su postavili veliki inovatori i majstori analizom mnogih slojeva i nadamo se da ću biti dovoljno sretan da ostavim barem maleno zrno u pijesku.

            Kakvu glazbu slušate danas?

            -Trudim se ne ograničavati ono što slušam, već uvijek tražim glazbu koja me pokreće.

Davor Hrvoj

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja