Sjećamo se Mire Križića

Sjećamo se Mire Križića
Datum objave:
20.01.2019.

31. siječnja 2019. Kulturni centar Mesnička

20:30 - Galerija - otvorenje izložbe plakata za tribine Mire Križića i projekcija fotografija Mire Križića i ostalih vezanih uz njegovo djelovanje
20:40 - Klub - Okrugli stol o Miri Križiću na kojem će sudjelovati Davor Križić, Ivar Roban Križić, Sandra Križić, Nenad Roban, Saša Drach, Mišo Postružin, Krešo Ivaniš i Saša Nestorović.
21:30 - Koncert sastava Davor Križić Experiment
23:00 - DJ Ivar Roban Križić pušta glazbu s ploča iz kolekcije Mire Križića

Miroslav Križić

            Ugledni kulturni djelatnik Miroslav Križić rođen je 30. ožujka 1930. u Zagrebu, gdje je preminuo 19. studenoga 2013. Tijekom srednjoškolskog obrazovanja usporedo je radio kao reklamni crtač i fotograf u Oglasnom zavodu Hrvatske. Diplomirao je povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a 1961. na poziv tadašnjeg gradonačelnika Većeslava Holjevca počeo je raditi u Skupštini grada Zagreba kao tajnik za nauku i kulturu, u Republičkom fondu za unapređivanje kulturnih djelatnosti, te kao tajnik komisija za dodjelu Nagrada grada Zagreba.

            Miro Križić se za glazbu zanimao od rane mladosti. Prvu diskoteku ploča na 78 okretaja oformio je još davne 1944., kada je polazio glazbenu školu “Pavao Markovac”. Godinama je ozbiljno promovirao jazz glazbu i educirao mnoge generacije. Bio je predsjednik Komisije za program i sredstva USIZ-a kulture grada Zagreba. Od 1980. pa do umirovljenja 1992. bio je rukovoditelj programskih djelatnosti Muzičke omladine Hrvatske. Deset godina - pet mandata - bio je aktivan član Programskog savjeta Zagrebačkog biennala. Bio je član inicijativnog odbora kao i predsjedništva Jazz kluba Zagreb.

            U povodu proslave pedeset godina djelovanja Hrvatske glazbene mladeži dodijeljena mu je Zlatna značka te organizacije s kojom je bio povezan još od studentskih dana. Godine 2008. dobio je posebnu plaketu Status Hrvatske glazbene unije, a 2014. godine posthumno mu je dodijeljen Porin za životno djelo. 

            Miro Križić je od 1956. počeo pisati o glazbi. Tekstove je objavljivao u dnevnim listovima – Narodnom listu, Vjesniku i drugima, te u časopisima – Studentskom listu, Telegramu, Oku, Molu, Cantusu, u WAM-u čiji je urednik bio kroz 30 brojeva, Hrvatskom slovu, 15 dana i drugima. Između ostalog napisao je niz tekstova o hrvatskom jazzu koji su do danas ostali referentnom literaturom na tom području. Upravo je on bio prava osoba da piše o našim jazzistima jer njihov je rad pratio još od srednjoškolskih dana. Miro Križić organizirao je koncerte i druge jazz priredbe. Posebice će ostati zapamćen po kultnim glazbenim tribinama koje je vodio u Centru za kulturu i informacije, poslije KIC-u, te Studentskom centru, Kinoteci i u drugim prostorima. Osim u Zagrebu, glazbene je tribine vodio i u drugim gradovima: u Puli, Rijeci, Splitu, Bujama, Grožnjanu, Karlovcu, Sisku, Krapini, Osijeku, Koprivnici i Varaždinu. Od 1964. bio je autor više od 1600 radio prikaza i emisija, među kojima su Portreti i profili, Muzika bez reda vožnje, Jazz na koncertnom podiju, Glazbeni vremeplov, Jazz klub, Pjevač tjedna; u suradnji s Nadom Vrkljan-Križić pisao je i uređivao  Transverzale suvremene glazbe, Muzičku radionicu, U svijetu jazza i druge emisije, a surađivao je i u pripremi televizijskih emisija.

            Miro Križić je imao diskoteku, videoteku i biblioteku koje su svakoga ostavljale bez daha, a na kojima su se obrazovali mnogi ljubitelji jazza, ali i jazz glazbenici. Budući da u Hrvatskoj još uvijek ne postoji sustavno jazz obrazovanje, a nekad glazbenici nisu u tolikoj mjeri kao danas odlazili na školovanje u inozemstvo gdje imaju pristup velikim diskotekama, videotekama i bibliotekama, njegove su zbirke poslužile poput svojevrsne sveučilišne jazz knjižnice-diskoteke. Osim toga, obasipao ih je informacijama koje su im koristile u budućem stvaralaštvu. Ti su susreti i razgovori, kao i oni prije i poslije mnogobrojnih koncerata na koje je dolazio, jačali njihovu ljubav prema jazzu, obogaćivali znanje, ali i samopouzdanje.

            Miro Križić nije bio zarobljen samo u okvire jazz glazbe. Njegova je diskoteka sadržavala mnogobrojne naslove blues glazbe i šansone, a te su teme bile također zastupljene na njegovim tribinama i u emisijama. Osim o jazzu i bluesu, pisao je i o drugim glazbenim temama. Primjerice, esej koji je napisao o indijskoj glazbi još uvijek je tekst koji pomaže svima koji žele proučiti tu tematiku.

            Osim toga, glazba nije bila jedino umjetničko područje njegova zanimanja, ali o tome se malo zna u javnosti, jer Miro Križić je bio samozatajna osoba. Nije volio da se ističu njegove zasluge, da mu se dodjeljuju pohvale i priznanja. Kao da je djelovao iz sjene. Za razliku od mnogih koji probitak traže agresivnim ponašanjem, dodvoravanjem i samohvalama, on je uvijek bio pristojan, skroman i povučen, bez želje za isticanjem – posvećen suštinskim pitanjima kao što su ljubav prema glazbi, profesionalan odnos prema poslu i entuzijazam. Znao je prepoznati i istaknuti te vrijednosti. Zračio je nekom posebnom mirnoćom, ali i sigurnošću. Na taj je način odgajao svoje potomke – njegov je sin Davor Križić istaknuti jazz trubač i skladatelj, dugogodišnji član, solist Jazz orkestra HRT-a, a unuk Ivar Roban Križić jazz kontrabasist, nekad član HGM jazz orkestra Zagreb i Zagreb Jazzorkestra, a danas suradnik uglednih hrvatskih jazzista – ali i sve druge osobe sličnog karaktera koje su se okupljale oko njega i od njega upijale životnu mudrost.

 

Davor Križić Experiment

Davor Križić – truba
Saša Nestorović – saksofoni
Joe Kaplowitz – glasovir
Ivar Roban Križić – kontrabas
Šimun Matišić – bubnjevi

Nakon uspješnog djelovanja s Boilers Quartetom, Boilers All Starsima i Boilers Big Bandom, ugledni trubač, krilničar i skladatelj Davor Križić, stalni član Jazz orkestra HRT-a i ansambla Cubismo, pokrenuo je samostalni projekt. Njegov Davor Križić Experiment čine  dugogodišnji suradnici iz brojnih postava, vodeći hrvatski jazz glazbenici raznih naraštaja. S njima je snimio CD “Davor Križić Experiment” koji je objavio Aquarius Records. U međuvremenu postava se po potrebi djelomično mijenjala, no uvijek su to bili sjajni i svestrani instrumentalisti koji sudjeluju u mnogobrojnim projektima na hrvatskoj jazz sceni, od kojih su svi i afirmirani autori. Zato su na programu sastava često skladbe članova. Radi se o homogenoj skupini tehnički potkovanih instrumentalista, uvjerljivih solista i autora, ali i glazbenika širokih interesa i znanja koji se bez razmišljanja u svakom trenutku mogu upustiti u izvedbe bilo kojeg podžanra jazza, a što Križićev glazbeni koncept zahtijeva. Naime, skladbe donose velik dio tradicije afroameričke glazbe, od swinga preko hardbopa i free jazza do novih glazbenih trendova.

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja