Knjiga “Atlantis - Moć gitare, Vol. 1” Damira Halilića Hala

Knjiga “Atlantis - Moć gitare, Vol. 1” Damira Halilića Hala
Datum objave:
16.11.2017.

Damir Halilić Hal, objavio za Dancing Bear knjigu s notnim zapisom i 2 DVD-a »Atlantis - Moć gitare, Vol. 1«, namijenjenu svim gitaristima

 

Onaj tko se naslušao važnih standarda, neće po Severinu

 

            Dobitnik nagrade Porin i suradnik uglednih svjetskih gitarista, Damir Halilić Hal jedan je od svestranijih hrvatskih glazbenika: gitarist, skladatelj, umjetnički ravnatelj nekoliko festivala, promotor, glazbeni pedagog... Zadnjih godina uglavnom sudjeluje s inovativnim live nastupima audio-vizualnog karaktera pod nazivom »Moć gitare / Guitar Power«. To je alternativna koncepcija solističkog nastupa čije su osnovne značajke sinkroniziranost audio i video komponente, korištenje tzv. Prirodnog chorus efekta i široki raspon repertoara. S tim projektom bio je angažiran na nastupima i snimanjima od europskih pozornica - London, Berlin, Rim, Milano, Varšava, Budimpešta, Prag, Ljubljana, Lugano, Lille, Rehms, Krakov - do nastupa u Hrvatskoj - HNK Zadar, HNK Osijek, INK Pula, HNK Varaždin, Dubrovačke ljetne igre. Radi se o jednom od najaktivnijih međunarodnih projekata koji dolaze iz Hrvatske, a čija se promocija nastavlja početkom 2018. u SAD-u.

            Nakon dvostrukog CD-a »50«, obogaćenog video brojevima, Hal je upravo objavio knjigu »Atlantis«, luksuzno opremeljenu zbirku autorskih skladbi pisanih u formi notnog zapisa za klasičnu gitaru, uz popratne tekstove i fotografije. Uskoro će biti objavljena još jedna, također u izdanju Dancing Beara. Svaka knjiga sadrži notni zapis deset skladbi i video materijal. Sadržaj knige označene s Vol.1 upotpunjuju 2 DVD-a s 3,5 sati video materijala koji se odnosi na skladbe u originalnoj autorovoj izvedbi (original recordings) u formi video spotova i deset skladbi u usporenim izvedbama (slow motion examples). Autorstvo spotova kao i kompletnog video materijala i fotografija potpisuje redatelj Igor Modrić.

Zanimljivi svjetovi

            Skladbe u knjizi »Atlantis« kreću se u rasponu od onih koje mogu savladati i početnici do koncertnih za koje je potrebna određena tehnička vještina. Dodatni video materijali omogućuju svakome, od početnika do koncertnih majstora, da razumiju svaki detalj i pitanje je samo stupnja na kojem se gitarist nalazi da se u odnosu na to može zaključiti koliko mu vremena treba da ovlada skladbama. Knjiga pruža material koji će, što se nebrojeno puta pokazalo, učenicima i studentima biti više nego zanimljiv i inspirativan. Susrest će se s brojnim tehničkim izazovima, raznim detaljima koje teško da se mogu naći objedinjene u jednom izdanju. Jedan DVD je »klasični« DVD za reprodukciju u DVD playerima, a drugi je DATA DVD na kojem je isti sadržaj u HD rezoluciji namijenjen za korištenje na osobnim računalima i drugim kompatibilnim napravama: tabletima, telefonima, smart TV-ima i slično. »Video materijali znatno olakšavaju savladavanje notnog materijala posebno u brojnim primjerima u kojima se pojavljuju nestandardni elementi za svijet klasične gitare što se odnosi na otvorene štimove i razne tehnike sviranja srodnih glazbala kao što su akustične steel string gitare, električne gitare, flamenco gitare, bendža i 12 žičane gitare«, rekao je Hal. »Svi takvi dijelovi detaljno su obrađeni i prikazani u video formatu. Upravo ti video materijali omogućavaju savladavanje ovih skladbi i onima koji ne čitaju note. Tu se nalaze skladbe u rasponu od onih koje odmah možemo staviti u kategoriju ozbiljne glazbe u nekakvoj standarnoj formi kompozicija za klasičnu gitaru preko skladbi koje imaju iste odrednice ali sadrže i elemente sviranja srodnih instrumenata kao što su akustična steel string gitara, električna, flamenco, jazz gitara,... pa sve do autorskih skladbi koje su odsvirane tehnikom klasične gitare ali žanrovski spadaju u neke druge kategorije koje se najčešće isprepleću unutar iste kompozicije pa je to teško definirati unutar postojećih granica.«

Jedinstvena izdanja

            Radi se o jedinstvenom izdanju na našem tržištu, vjerojatno najobimnijem ovog profila koje je kod nas objavljeno. Sadržaj donosi žanrovsku raznolikost i brojne elemente raznih tehnika sviranja srodnih instrumenata koji su »insertirani« u svijet klasične gitare, te razna aražmanska riješenja koja često spajaju razne glazbene žanrove. »Svi ti detalji gitaristima »klasične provenijencije« otvaraju nove zanimljive svjetove i proširuju horizonte na njima poznatom jeziku, jeziku klasične gitare dok ostalima ova knjiga pruža ulaz u svijet klasične gitare i raznih tehnika sviranja koje će im sigurno biti od koristi bilo da se bave jazzom, bluesom, rock glazbom ili bilo kojom drugom glazbom«, istaknuo je Hal. »Kao klinac koji pohađa glazbenu školu žudio sam za edukacijskim materijalima iz kojih bih mogao naučiti nešto o flamenco ili jazz gitari, improvizaciji, bluesu, rock standardima i svemu vezanom uz gitaru. Isto je i danas sa svima koji uče svirati, a kojima je glazba u krvi samo šta je moderna tehnologija poglavito posljednjih nekoliko desetljeća razvojem interneta omogućila brži protok informacija i glazbeni svijet kao i svaki drugi doživio je promjene koje su ga odvele u novim pravcima. Razvile su se nove metode učenja, a za razliku od prijašnjih generacija glazbenici lako upoznaju rad svojih kolega i općenito nove ideje i trendove.«

            Jedna od osnovnih značajki Halova stvaralaštva je žanrovska raznolikost što dolazi do izražaja i u ovoj knjizi. »Ovdje nezaobilazno dolazimo i do vječne podjele na takozvane »čistunce« i »one druge« koji nisu mogli biti jednostavno svrstani u postojeće kategorije«, rekao je. »Često, tijekom povijesti, sukobljavali su se svjetovi tih »čistunaca« i »onih drugih« pa smo i u naše vrijeme svjedočili raznim intelektualnim raspravama, suprotstavljanjima i neuvažavanja drugačijeg. Nisam niti želim biti jazz, klasika, rock, blues ili nešto drugo. Istovremeno ako nisi svrstan u neku od tih ladica kompliciranije je objasniti o čemu je riječ. Ne radi se o kvalitativnim kategorijama u smislu da radim nešto bolje ili lošije od glazbenika u navedenim kategorijama. Radi se samo o tome da je moj put drukčiji, a čim je nešto drukčije teže se definira i s tim uvijek imaju problema moji izdavači pa iako sve lijepo napišu u promo materijalima to rijetko tko pažljivo pročita. Kao što neosporni autoritet u svijetu klasične gitare Andres Segovia u mladom Pacu De Luciji nije prepoznao genija nego samo gitarističku pirotehniku tako ni »klasični svjetonazor« nije ozbiljno doživljavao razvoj akustične gitare - steel string guitar - sve do pojave novih glazbenika kao što je Tommy Emmanuel čiji je utjecaj na kompletan svijet gitare danas neupitan.

Glazba u ušima

            Miles je toliko puta »utekao« čistuncima da su ovi »odustali od potjere«. Primjeri su brojni, a povijest se ponavlja pa uvijek »čistunci« uredno poslože stvari u kategorije, da bi im onda netko »stao na žulj« i ispremiješao stvari u njihovom »urednom svijetu« zaboravljajući pritom na samu bit umjetnosti kod koje kreacija kao osnovna pokretačka snaga stvara bezgranične izražajne horizonte. Spadam pod »ove druge«, a odgovor na pitanje da li se ovdje radi o klasičnoj gitari koje bi neki »kužolog« (od žargonske riječi kužiti) mogao postaviti iz perspektive svog mikro – svemira može se naći u samom notnom zapisu pisanom u formi notnog zapisa za klasičnu gitaru kao i na svim videom materijalima na kojima u rukama držim upravo klasičnu gitaru.  U jednom radijskom razgovoru voditelj je načeo temu valorizacije glazbe i u tom kontekstu spomenuo poznatu uzrečicu »ukusi su različiti«. Ja se s tim ne slažem i odgovorio sam na to pitanjem da li zna nekog tko je preslušao standarde ozbiljne glazbe, jazz i blues standarde kao i ključne albume rock glazbe a da ide u CD shop kupiti album Severine ili Lady Gaga? Odgovor je, naravno, da teško da se može naći takav primjer što znači da je »količina dobre glazbe u ušima« jedan od ključnih čimbenika u razvoju glazbenika. To je u najmanju ruku isto toliko važno koliko i vježbanje instrumenta i učenje glazbe, a za razvoj kreativne dimenzije kod glazbenika ta komponenta je od presudnog značaja.«

            Hal je nedugo ostvario još jedan projekt koji, između ostalog, sadrži pedagošku komponentu. To je dokumentarni film »Črni Kastavac« redatelja Igora Modrića. Radi se o priči o afro-američkom blues glazbeniku Philadelphia Jerryju Ricksu koji je posljednje godine svog života proveo u Kastvu koji je odabrao za svoje posljednje počivalište. »Nakon njegove smrti pokrenut je Kastav Blues Festival kao memorijalni festival, a po prvi puta se u jednom glazbenom dokumentarcu HR produkcije pojavljuju fascinantni podaci koji Jerryja povezuju s temeljima američke glazbe«, rekao je Hal. »Ne samo po mom mišljenju, radi se zasigurno o jednom od najkvalitetnijih glazbenih dokumenatraca HR produkcije koji bi sada trebao ići dalje prema promociji na HRT-u, festivalima itd.«

Davor Hrvoj

(Preuzeto iz Novog lista od 1. listopada 2017.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja