Volim osjećaj slobode

Volim osjećaj slobode
Datum objave:
23.09.2017.

Luka Veselinović, u povodu objavljivanja albuma »Romantic Egg is Going Home«

            Riječki kontrabasist, bas gitarist i skladatelj Luka Veselinović, koji trenutno živi u Zagrebu, jedan je od najtraženijih hrvatskih jazz glazbenika. Nakon studiranja na filozofskom fakultetu u Rijeci, kao samouki glazbenik pohađao je jazz radionice u hrvatskoj i inozemstvu, gdje je učio od uglednih jazz glazbenika kao što su Reggie Workmana, Anders Jormin, Jason Lindner, Eric Harland, Franco D’Andrea i drugi. Godine 2004. doselio je u Zagreb gdje je s Daliborom i Markom Matoševićem utemeljio sastav Labyrinth s kojim je 2008. snimio istoimeni album za Dallas Records. Uskoro je počeo surađivati i sa drugim glazbenicima. Godine 2005. postao je član sastava Massima Savića s kojim je svirao sledećih sedam godina. Aktivan je glazbenik u projektima u Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji, a vodi i vlasite sastave okupljajući ekipu odličnih glazbenika i prijatelja.

            Godine 2011. Veselinović je dobio stipendiju za petotjedni seminar Berklee Collegea of Music, te je otišao na studij u Boston gde je radio i svirao s profesorima kao što su Terri Lyne Carrington, Darren Barrett, Tiger Okoshi, John Lockwood i Bruce Gertz. Za vreme studija u Bostonu snimio je svoj prvi album »Magnetic Whale« započevši rad sa sastavom Veselino Jazz Project. Tu glazbenu priču nastavio je nakon povratka u Hrvatsku, a rezultat je album »Romantic Egg Is Going Home« koji je logičan nasavak prothodnog. Taj će album promovirati na kratkoj turneji, između ostalog 10. rujna u Baptističkoj Crkvi u Rijeci na Zametu i 13. rujna u Subotici na Jazzik Festivalu.

Puno groova

            »Moj prvi album nastao je kao rezultat želje i ideje da nakon povratka iz Bostona, osim iskustva studiranja i novog znanja, donesem kući nešto »opipljivo« i konkretno na čemu ću i dalje raditi i razvijati svoju glazbu«, rekao je Veselinović. »Snimao sam ga bez ikakvog iskustva pisanja nota i aranžmana. Hrabro smo otišli u studio s dosta upitnika oko mnogih detalja o skladbama, dinamici, aranžmanima, ali meni je to bilo prirodnije nego da je sve zacrtano unaprijed. To se na kraju pokazalo dobro i glazbena rješenja koja su se desila u studiju bila su baš ono šta sam htio. Drugi album, »Romantic Egg is Going Home«, je malo ekstrovertniji, »veseliji«, energičniji, pristupačniji. Snimio sam ga s dragim prijateljima. Ja sam snimao na bas gitari i naknadno snimio vokale koji su dodali malo organske note na cijelu sliku.«

            Glazba na oba albuma donosi Veselinovićev osebujan i prepoznatljiv pristup što ih čini jedinstvenim ostvarenjima na našoj sceni. Pritom, naslov CD-a jasno simbolizira nastanak i razvoj nečeg novog, jedinstvenog. »Poruka novog albuma je pronalaženje i čišćenje puta prema vlastitom izvoru nadahnuća. Romantično jaje koje se ne želi više boriti sa svijetom i želi unutarnji mir.«

            Na snimanju albumu uz njega su svirali tenor saksofonisti Lenart Krečič i Vojkan Jocić, bubnjar Pedja Milutinović i klavirist Zvjezdan Ružić. O tome zašto je odabrao upravo te glazbenike rekao je: »Za glazbu na novom albumu u glavi sam imao zvuk kakav želim: dva tenor saksofona koji u unisonima zvuče moćno, otvorena slobodna harmonija na klaviru, puno groova i nepredvidivosti te vokali koji na sve to dodaju prozračnost. S glazbenicima koji su snimali album povezao sam se privatno i glazbeno i sve je vrlo jednostavno sjelo na svoje mjesto, za vrijeme probi i snimanja. Htio sam da sve bude slušljivo i jednostavno a ipak umjetnički duboko.«

            Kao poseban gost u izvedbi skladbe »Away« na snimanju je sudjelovao američki trubač i glazbeni pedagog Darren Barret kojeg je Veselinović upoznao tijekom studija u Bostonu i svirao u njegovom sastavu. »On je kod mene osjetio muzikalnost i nadarenost, i to u trenutku kad mi je glazbeno samopouzdanje bilo vrlo nisko. Osim što sam osjećao da mi vjeruje kao glazbeniku, sudjelovao sam u snimanju njegovog CD-a, izvan okvira nastave. U to doba napisao sam skladbu »Away«, koja je trebala biti na prvom albumu ali za vrijeme snimanja nije uspjela kako sam želio. Sada je uklizala na novi album, i bilo mi je potpuno prirodno da pitam Darrena želi li gostovati u snimanju te skladbe jer je imao velik utjecaj na njezino stvaranje.«

Smisleno i fluidno

            Glazbenici s kojima je snimao dugogodišnji su prijatelji i suradnici s kojima Veselinović dijeli glazbene stavove i ostvaruje sjajnu komunikaciju. U takvom okružju ne nedostaje niti komunikacija s publikom. »Glazbena komunikacija među članovima banda je spontana i intuitivna. Ukažem im na ono što je »temeljno strukturalno« važno za neku skladbu, te što je potpuno podložno slobodi, improvizaciji i trenutku u kojem sviramo. Ako sviramo dobro, publika to prepoznaje i uživa zajedno s nama. Prema mojim dosadašnjim iskustvima, dobra energija uvijek pobijedi točnost i analizu, a kada se spoje to je fantastično za nas i publiku. Jednom kada otkrijete šta volite i okružite se ljudima koji slično razmišljaju kao vi, koji su kompatibilni s vama u entuzijazmu, stavovima i pristupu životu, glazbi, mogu nastati dobre i lijepe stvari. To želim svima, bavili se glazbom ili bilo čim drugim.«

            Veselinović je jedan od prvih koji su odlučili preuzeti posao vezan uz izdavanje albuma u svoje ruke, zbog čega je stekao neovisnost u kreiranju izdanja. Naime, CD je objavio samostalno. »Objavio sam ga bez određenog plana jer sam htio imati potpunu slobodu nakon izdavanja. Drago mi je da se sviđa mnogima, i glazbenicima a i slušateljima koji se ne bave glazbom, čak i djeci. To me veseli i govori mi da se iza toga krije nešto dobro. Imam vlastite improvizirane metode za komunikaciju i PR i mogu reći da funkcioniraju, sve je živo, slobodno i sklono prilagodbi. To me oduševljava. Želim da takva bude i glazba. Volim osjećaj slobode, a posebice uživam u tome da ga glazbom prenesemo na publiku.«

            Veselinović je autor svih skladbi na albumu. Riječ je o maštovitim djelima koja su ujedno poticajni predlošci za solaže. »Jednostavno to je jedan od načina na koji se izražavam. U sebi osjećam te impulse i pokušavam ih uobličiti u nešto smisleno: glazbu, slike ili riječi. Imam osjećaj da uskoro stiže još toga. Kao skladatelju važno mi je da kompozicije imaju »tok« koji struji konstantno - harmonski, ritmično i dinamički. Volim da je sve fluidno, smisleno povezano, bez forsiranja. Volim kontraste, lagane melodije točkastog ritma. Volim muzicirati s ljudima koji to razumiju i iznose kroz svoje glazbalo, slušajući, i tako komuniciraju sa drugima. Čini mi se da skladbe sve pokazuju, primjerice koliko razmišljate, jeste li tužni, ljuti, sretni. Volio bih da moje sljedeće kompozicije budu još jednostavnije, s jasnom glazbenom idejom koja ne traži komplikacije.«

Vuk samotnjak

            Veselinović svoj glazbeni pristup zasniva na spajanju žanrova što donosi svježinu i veće mogućnosti za stvaranje glazbe koja je odraz njegove osobnosti. »Što više razmišljam o glazbi, sve mi se više čini da su žanrovi samo smetnja u razumijevanju suštine glazbe. Volim svu glazbu; sve što je dobro dobro je, bez obzira u koji »žanr« pripada. Energija dođe do vas ili ne.«

            Veselinović je prije svega basist, ali kao vođa sastava i autor glazbe nikad svoje glazbalo ne stavlja u prvi plan. Svoje izvedbe temelji na vlasitim zamislima, temama, nadahnuću. »Neke skladbe nastale su iz groova na basu ili gitari, neke sam pronašao u akordima na klaviru, neke sam pjevušio dok sam vozio auto i snimio ih mobitelom. Bilo kakva ideja može postati skica, a kad je zapišem spremna je za razradu i oblikovanje u pjesmu koja ima početak i kraj. Nadahnuće napada iz raznih kuteva!«

            Potvrde za vrijednost ovog albuma, ali i univerzalan glazbeni jezik, dolaze iz Hrvatske, ali i inozemstva. Primjerice, Veselinovićevu skladbu »Deep Skin« obradio je i snimio popularni američki alternativni hip hop sastav Arrested Development. »Vjerujem da vibracija privlači drugu, sličnu vibraciju. Nakon što sam samostalno objavio prvi album, uploudao sam ga na razne internetske radijske postaje da bi ljudi mogli doći do njega. Preko jednog takvog radija Speech Thomas, glavni pjevač njihovog banda, poslušao je album koji mu se jako svidio. Ubrzo me kontaktirao njihov menadžer u vezi korištenja moje pjesme »Deep Skin« za njihov novi album. Nakon sati i sati skajpa potpisali smo ugovore i njihova je verzija objavljena. Njihova je verzija odlična i zbog toga sam jako sretan.«

            Na formiranje Veselinovićeve umjetničke osobnosti utjecalo je odrastanje na Kvarneru, ali i obiteljsko nasljeđe. Naime, u njegovoj obitelji bilo je puno umjetnika: prabaka je bila slikarica, baka učiteljica klavira, a tata gitarist koji je svirao u Opatijskim suvenirima. »To je vjerojatno bio moj primarni doticaj s umjetnošću. Svakako, puno je sjajnih glazbenika s Kvarnera. Ovo što sad radim vjerovatno je spoj svega šta sam vidio, čuo i sam istraživao. No, koliko god poštujem glazbu i umjetnost iz svog kraja, to nikad nije izravno utjecalo na mene. Što se tiče glazbe i umjetnosti uvijek sam bio »vuk samotnjak«, jednostavno nisam prirodno ekstrovertan lik. Volio sam i još uvijek volim sam istraživati, razmišljati, analizirati i smišljati raznorazne stvari. Nekom odgovara zajednica, a netko drugi voli raditi samostalno. To ovisi od čovjeka do čovjeka i to je sve u redu.«

 

Davor Hrvoj

(Preuzeto iz Novog lista od 10. rujna 2017.)

© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja