Za svaki eksperiment različitost je više nego dobro došla

Razgovor s Davorom Križićem povodom objavljivanja albuma »Davor Križić Experiment« (Aquarius Records)
Datum objave:
08.02.2015.
Autor:
Davor Hrvoj
Krajem prošle godine diskografska kuća Aquarius Records objavila je album »Davor Križić Experiment«. Vođa istoimenog septeta, trubač, krilničar i skladatelj Davor Križić, snimio ga je u zagrebačkom Vip Clubu. Iako su na programu sastava i obrade djela slavnih jazz autora kao što su Duke Elington, Charles Mingus, Thelonious Monk, Ornette Coleman, Eric Dolphy i Charlie Parker, izvode i autorske skladbe koje su u potpunosti ispunile ovo izdanje.
Jazz workshop
U Križićevoj karijeri djelovanje ovog sastava svojevrsni je nastavak kvarteta Boilers s kojim je djelovao desetak godina. »Uz Krunu Levačića, Matiju Dedića i Mladena Barakovića u kvartetu Boilers sam zapravo najviše naučio o sviranju«, rekao je Križić. »U njima sam stekao suradnike s kojima sam svirao jazz na najvišoj razini. Kod sastava Experiment radi se o nečem posve drukčijem. Sviranje u kvartetu je drukčija disciplina od rada s ansmblom od sedam ljudi koji iziskuje drukčiju vrstu aranžmana, pripreme, a i sama svirka se razlikuje. U kvartetu se stvari odvijaju brže. U ovom ansamblu važno je usklađivanje sedmoricie individualaca koji trebaju postići zajednički zvuk, što je prioritet. Sastav omogućuje suradnicima u projektu da istražuju vlaslitite mogućnosti i otkrivaju nove puteve kojima se mogu razvijati kao jazz glazbenici. Naime djelovanje sastava osmišljeno je u obliku jazz workshopa u kojem se susreću glazbenici različitih naraštaja tražeći put k novom zvuku i svom stilu. Zato je sjano što smo to mogli isprobati pred publikom. Naime, u Vip klubu smo imali priliku održati brojne nastupe na kojima se pokazalo kuda treba stremiti. Sve što smo pripremali za snimanje izveli smo više puta pred publikom mijenjavši pritom mnogo toga.«
Na snimanju albuma uz Križića su sudjelovali tenor saksofonist Saša Nestorović, trombonist i pijanist Luka Žužić, gitarist Elvis Penava, pijanist Joe Kaplowitz, kontrabasist Zvonimir Šestak i bubnjar Kruno Levačić. »Za glazbu koju prezentiram najvažniji su dobri suradnici«, rekao je. »Jazz je glazba komunikacije. Experiment je nastao iz moje želje da spojim glazbenike Boilers generacije s mladim jazzistima kojih danas ima puno više nego prije dvadeset godina. Do sad je u sastavu surađivalo dvadeset i pet glazbenika. Ovo je do sada najproduktivnija postava koja je aktivna dvije sezone. To su sjajni suradnici s kojima uspjevam postići zvuk i dojam koji sam priželjkivao. Svaka promjena do sada reflektirala se na zvuk ansambla. Svaki pojedinac mora biti u skladu s ostalima. To zajedništvo je možda i značajnije od solo dionica jer glazba koju izvodimo je tako i zamišljena. Naravno da su sola kruna svega, ali upravo ti trenuci u kojima smo svi aktivni čine naš zvuk posebnim.«
Skladba iz sna
Na CD su uvrštene tri skladbe Davora Križića, tri Joea Kaplowitza i jedna Elvisa Penave. One su sjajan primjer kako se tijekom četiri godine djelovanja glazba sastava Davor Križić Experiment postepeno razvijala. »Ovdje se stvarno radi o jazz eksperimentu«, rekao je Križić. »Od početka pažnju posvećujemo aranžiranima. Uz to potičem autorsko djelovanje članova ansambla. Surađivali smo u početku i s aranžerima izvan benda kao što su Silvije Glojnarić te Luka Žužić dok još nije bio član banda. Poseban su izazov autorske skladbe na kojima radimo već duže vrijeme. One su sad postale zaokružene i zato sam ih odlučio zabilježiti. Upravo u tim skladbama najbolje surađujemo i pronalazimo najviše novoga. Naime, sva tri autora posve su različita, a smatram da je za svaki eksperiment različitost više nego dobro došla.«
Osim kao sjajan trubač Davor Križić se na povom CD-u ponovno dokazuje i kao jedan od naših najvažnijih jazz skladatelja. Uz dvije nove uvrstio je skladbu »Some Blues« koju je već nekoliko puta snimio u raznim formacijama: kvartetu, nonetu i big bandu, ovigodom u aranžmanu Luke Žužića »U skladanju su mi najvažnije dobra ideja ili dobar motiv«, rekao je. »To se može razviti u novu skladbu. Kod mene to nije stvar kalkulacije već nadahnuća. Pišem kad imam potrebu zabilježiti neku glazbenu misao koja me zaokuplja. Skladba »Echoes of a Dream« nastala je iz sna. Zapisao sam ju nakon što sam ju u tom snu svirao na nepoznatom mjestu s nepoznatim glazbenicima. »Some Blues« je jedna od mojih prvih skladbi, a ovo je četvrta verzija. Naime, volim prčkati po svojim kompozicijama i mijenjati ih. Želio sam vidjeti kako će se ova tečna skladba pokazati mladim sviračima. Experiment je uspio jer zvuči potpuno drugačije nego prije.«
Glazba na ovom albumu zvukom i pristupom podsjeća na hardbop koji je bio aktualan pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća. »Nadahnjuju me djela iz 1960-ih kad je jazz možda bio na svojem kreativnom vrhuncu«, rekao je Križić. »Zvuk sastava iz toga doba toliko mi je drag da sam ga prigrlio kao uzor za ono što radimo u Experimentu. Često izvodimo skladbe iz tog razdoblja. Većina velemajstora jazza u tom je razdoblju bila u naponu snage. Intenzivno su snimali i stvorili golemi opus sjajnih skladbi. Slušajući glazbu iz tog razdoblja stvarno možemo doživjeti jazz u najuzbudljivijem izdanju. Zvuk našeg CD-a namjerno podsjeća na tadašnju produkciju. Mislim da je zvuk koji podsjeća na živu izvedbu za ovaj sastav najadekvatniji.«
(Preuzeto iz Novog lista od 18. siječnja 2015.)
© 2008-2015 Jazz.hr / Hrvatsko društvo skladatelja